TimeShift
1 sayfadaki 1 sayfası
TimeShift
Zamanı
durdurmak, yavaşlatmak ya da geri almak. İnsanoğlunun en büyük
hayallerinden birkaçı hiç şüphesiz. Kimine göre ilaç, kimine göre
kaçınılmaz sona dur durak bilmeyen bir nehirdir zaman... Kimine göre
ise çözülmesi gereken bir problem belki de, örneğin Albert Einstein'a.
Einstein zamanın göreceli bir kavram olduğunu ortaya koymuş, ve
maddelerin hızlarına bağlı olarak değişebileceğini öne sürmüştü.
Einstein'a göre maddeler ışık hızlarına yaklaştıkça zaman yavaşlar,
ışık hızında zaman durur ve ışık hızı geçildiğinde ise tersine akar.
Mümkün mü sizce? Şu an için değil, ama Einstein yaşasaydı belki de
mümkün olacaktı. Çünkü son yıllarda yapılan deneyler, zamanın hıza
bağlı olarak yavaşlayabildiğini açıkça ortaya koydu. Ancak Timeshift'i
oynayanların bunlara kafa yormasına gerek yok, biz zamanla istediğimiz
gibi oynayabiliyoruz nasılsa.
Korkuyordum... Tekrar ertelenirsin diye.
Zamanla ilgili problemi olan sadece Einstein değil. Oyunun
yapımcılarının da problemi olduğu açık. Timeshift'in ilk açıklanan
çıkış tarihi 2005'in sonbaharı idi. Evet, oyun tam iki yıl ertelendi,
iki yayıncı değiştirdi, iki kez oynanabilir demosu yayınlandı ve hangi
platformlarda çıkacağı bir türlü kesinlik kazanamadı. Ana karakter bile
değiştirildi. Neredeyse böyle bir oyun olduğunu bile unutmuştuk. Hemen
aklıma Duke Nukem Forever geldi. Gözlerim doldu, pencerenin karşısına
geçip yağan yağmuru izledim. Neyse ki elimdesin şu an, çok beklemiştim
bebeğim.
Oyunda emekli bir albay olan Michael Swift'i kontrol ediyoruz. Beta
Suit adı verilen zamanda bazı değişiklikler yapmaya izin veren,
omurilikten kullanan kişiye bağlanarak akıl ile kontrol edilen, zırhı
(ya da sizin sağlınızı) yenileyebilen teknoloji harikası giysimizi alıp
önümüze geleni öldürüyoruz. Çünkü onlar gelip bizim laboratuarımızı
bastılar. Daha test aşamasında olan ucube giysimizi kullanmak zorunda
kaldık. Dr. Krone, S.S.A.M ya da AI gibi isimlerden bahsetmeye gerek
bile yok. Oyunun senaryosu tam bir fiyasko. Ne bir sürükleyicilik, ne
bir kurgu ne de başka bir şey. Olmamış!
Oyunun ana teması giysimiz ve onun mükemmel özellikleri üzerine
kurulmuş ki bunların en önemlileri: zamanı geri alabilmek,
durdurabilmek ve yavaşlatabilmek. Daha önceden F.E.A.R., Max Payne ve
hatta Prince of Persia gibi oyunlardan böyle şeylere aşinaydık. Ancak
bu kez durum biraz daha farklı, daha eğlenceli. Çünkü bölüm tasarımları
bu özellikleri sürekli kullanmanızı sağlamak amacıyla tasarlanmış ve
bunda gerçekten başarılı olunmuş. Gücümüz oldukça az olmasına rağmen
düşmanlar kalabalık gruplar halinde yerleştirilmiş. Böylece zamanı
yavaşlatmak ya da durdurmak zorunlu kılınmış. Etrafta sağlık ya da
cephane aramaya hiçbir zaman ihtiyaç duymuyoruz. Çünkü çatışmadan uzak
bir köşeye sindiğimizde, özel giysimiz sayesinde sağlığımız (zırh)
yenileniyor. Tüm bu nedenlerden ötürü tempo düşmüyor, çatışmalar
uzadıkça uzuyor. Yani eğlence fora!
Zamanı durdurmak ise işin en eğlenceli kısmı. Bunu Shift-F ile
yapıyorsunuz. Zaman durduğunda düşmanlara ateş ettiğinizde etki
etmiyor, ancak akmaya başladığında hepsi aynı anda yere yığılıyor. Oyun
boyunca sürekli zamanı durdurup, pompalı ile (ShatterGun) düşmanları
avlayıp sonra zamanı ilerletip ölmelerini seyrettim. Yine zamanı
durdurma özelliğini kullanarak çözülebilen bulmacalar ile sıkça
karşılaşacaksınız. Fazla zekice hazırlandıklarını söyleyemem, ama oyuna
farklı bir tat kattıkları kesin.
Zamanı geri alma özelliğini ise (Shift-C) oyun boyunca pek kullanmadım.
Sadece düşmanların attıkları ve üzerimize yapışan bombalardan kurtulmak
için kullandım. Ya da buna benzer şekilde birden kenara çekilip
kurtulmamız gereken bazı durumlarda kullanabilirsiniz. Eğer öldüğümüzde
zamanı geri alabilseydik sıkça kullanabilirdik ama bu mümkün değil.
Oyun multi-platform olarak çıkmasına rağmen istediğimiz zaman kayıt
yapabiliyoruz. Bu yüzden rahatça ölebiliriz, keyfimiz bilir.
Şiddete meyyalim vallahi zevkten
Timeshift, FPS oyunu olma kriterleri fazlasıyla yerine getiriyor.
Senaryodaki eksiklikler, optimizasyon sorunları (az sonra değineceğim)
ve buna benzer birçok hataya rağmen ana kriterlerde sorun yaşanmıyor.
Silahlar oldukça güzel tasarlanmışlar. Kullanım hissini rahatça
verebiliyorlar. Tepkiler mükemmel. Bu konuda bir Doom 3 değil belki,
ama yeterince iyi. FPS oyunu olduğunu sanan bazı yapımların aksine
nişan alma konusunda sorun yaşamıyorsunuz. Bilirsiniz bazı oyunlar bu
konuda gerçekten iyidirler veya berbattırlar. Half-Life'ı ya da az önce
söylediğim gibi Doom 3'ü oynarken bu rahatlığı hissedersiniz. Timeshift
de böyle işte. Katliam yaratmanın verdiği dayanılmaz zevk... İşte bunu
seviyorum.
Bu zevk oyunun her dakikasında karşılaşacağınız yaratıcı efektler ile
tavan yapıyor. Oyunun en başarılı olduğu kısım burası işte. Uzun uzun
düşünüldüğü, üzerinde fazlasıyla çalışıldığı belli olan kusursuz
efektler. Zaman hareketlerinde yağmurun verdiği tepkiler daha önce
görülmemiş cinsten. Zamanı geriye aldığınızda yağmur damlalarının
gökyüzüne doğru yükselmesi, pompalı ile suratını dağıttınız düşmanın
ekrana bile sıçrayan kanları, kanlı ayak izleri (izlere dikkatli
bakarsanız ayakkabının markasını bile okuyabilirsiniz), silah üzerine
düşen yağmur damlaları vs. Saymakla bitmiyor. Suyun üzerinde kaç kez
yürüdük daha önce? Timeshift'te zamanı durdurup bunu yapabilirsiniz. Bu
ve bunun gibi çoğunlukla ilk kez karşılaşacağımız unutulmaz anları
fazlasıyla yaşayacaksınız.
Click this bar to view the full image. |
Suratınızın ekşidiği anlardan biri. Ama benim bünyem öyle bir tepki vermiyor.
Fazlaca yaşayacağınız unutulmaz anlardan biride düşmanların verdikleri
tepkiler olacak. Hmm, veremedikleri tepkiler olarak düzeltelim. Yapay
zekayı yerden yere vurmayacağım hemen, takdir edersiniz ki zamanla
istediği gibi oynayabilen emekli bir albay karşısında fazla şansları
yok. Ama kalabalık olmalarının dışında -maalesef- hiçbir etkileri de
yok. Sadece keskin nişancılar ve sabit ağır makinelileri kullananlar
canınızı sıkabilir. Gerçi zamanı durdurabilen bir adama keskin
nişancılar ne kadar sıkıntı verebilir tartışılır. Oyun çok zormuş gibi
bir de her yere siper alabileceğimiz yerler eklenmiş. Ancak oyun
herkese kolay gelmeyebilir ki bazı forumlarda zorluktan şikayetçi olan
insanlar olmuş. Onlara zamanla oynayabildikleri tekrar hatırlatmak
isterim. Bu üstün yetenekleri "zamanında" kullanmadığınız sürece bu
oyunu oynayabilmek mümkün değil. Oyunu kolay bulanlar ise maksimum
zorluk seviyesinde oynasınlar, her sorunla ben mi ilgilenmek
zorundayım...
Aklıma gelmişken belirteyim: oyun oldukça uzun. Yaklaşık 25 bölümden
oluşmakta ve en az 10 saatlik eğlence vaat etmekte. En az diyorum çünkü
zamanı durdurduğunuz saniyeleri oyuna ekleyeceğim ona göre. Unutmadan
söyleyelim; oyunda araç kullandığınız bölümlerde mevcut. Merak etmeniz
için ne çeşit bir araç kullandığını açıklamıyorum.
Ayrıca muhteşem-ultra-teknolojik giysimiz sadece zamanı yavaşlatma ve
zırh işlevi görmüyor. Cephaneden ve zırhımızdan bilgileri bize
gösteriyor (bildiğiniz ara yüz işte), bize fiziksel zarar verebilecek
elementleri önceden bildiriyor (elektrik, ateş, tahta(!) vb.) ve radar
yardımı ile düşmanları, dostları, görevleri görmemizi sağlıyor.
Giysinin üstünde birkaç tane anten olduğundan şüphe etmekteyim. Ayrıca
yapımcıları esefle kınıyorum; neden radyo dinleyemiyoruz, neden hafıza
kartı girişi yok. Pfff.
Grafikler ise şu ana kadar gördüklerimizin en iyilerinden. 2,500
poligonlu karakterlerden mi bahsetsem yoksa derinlik hissinden mi
bilemiyorum. Bu kadar çok ertelenmesine rağmen çıktığı günün
teknolojisini fazlasıyla yakalamış oyun. Dinamik ışıklandırma ve
gölgelendirme, HDR, shader fışkıran yüksek çözünürlüklü dokular... Ama
bunların yanında berbat optimizasyon, olur olmadık yerde kilitlenmeler,
çökmeler. Son çıkan yama ile çökme problemleri giderilmiş olsa bile,
frame düşüşleri insanın canını fazlasıyla sıkıyor. Tüm bunlara rağmen
grafikler gerçekten harika. Patlamalar, duvarların parçalanması, göz
alıcı ışık olayları, ilk bölümlerde yağmur damlalarının ekranınızdan
akması daha neler neler... Tüm bu efektler ve grafikler ile uyum
içerisindeki fizik motoru. Oyun kesinlikle yeni nesil, şüpheniz olmasın.
Nereden sevdim o zalimi...
Seslendirmeler ve ses efektleri konusunda da bizden geçer not almayı
başarıyor Timeshift. Dennis Quaid ve Michael Ironside gibi bazı ünlü
Hollywood yıldızları seslendirmede görev almışlar. Genelde oyun
içerisinde dikkatini
çekmeyecek kadar etkisiz parçalar kullanılmış. Müziklerin varlığı ile
yokluğu pek ayırt edilemiyor kısaca. Ama bu kısımda not kırılacak
dikkat çekici eksiklikler yok. Yeterince iyi diyelim.
Ve geldik günün sorusuna: "nasıl bir sisteme ihtiyacım var?". Hepimizin
bildiği gibi sağ sütunda yazan minimum sistem ihtiyaçları ile oyunu,
sürekli zamanı dondurmuş biçimde oynayabilirsiniz anca. Acı ama gerçek
olan şu: çift çekirdek bir işlemciye ve en az ATI x1600 ya da Nvidia 7
serisinden bir karta ihtiyacınız var. 512 MB x1600 Pro olan bir
sistemde tüm efektler kapalı ve texture kalitesi orta seviyede iken
1024*768 çözünürlükde oynanabilir bir performans aldık. Ve tüm efektler
kapalı iken bile oyun muhteşem gözüktü. Bioshock ya da Medal of Honor:
Airborne'dan nasıl bir performans aldıysanız, Timeshift'te size hemen
hemen aynısını verecektir. Ancak tüm bu söylediklerim oyunun 1.1
versiyonu için geçerli. ASLA yamayı kurmadan oyunu oynamayı bile
denemeyin, zaten başarılı olamayacaksınız. Video ayarlarını kurcalamaya
başladığınızda oyun kilitlenecektir. Ya da yükleme ekranlarında takılıp
kalacaktır. Bizden söylemesi.
Click this bar to view the full image. |
Lazerli güvenlik sistemi zamanı durdurabilen bir adam için ne kadar zor olabilir ki?
Timeshift yüksek dozaj eğlence, zamanı bir kamera gibi kullanma ve
görülmemiş efektler sunuyor bize. Ancak olmayan senaryo, bazı
optimizasyon sorunları ve yamasız oynanamıyor oluşu ile klasik bir oyun
olmayı kaçırıyor. Yine de hala oynanmayı fazlasıyla hak ediyor.
Kesinlikle şans vermelisiniz pişman olmazsınız.
Not.1: Yazıda da belirtildiği üzere v1.1 yamasını kurmadan oyunu
oynamak işkence haline dönüşmekte. O yüzden çökme problemleri yaşayıp
cevaplar aramak yerine yamayı kurmanızı tavsiye ederiz.
Not.2: Giriş kısmında son yıllarda yapılan deneylerin zamanın hıza
bağlı olarak yavaşlayabildiğini açıkça ortaya koyduğundan bahsetmiştim.
Bunu merak eden genç beyinler arama motorlarına "Hafele and Keating
Experiment" yazarak meşhur deneyle ilgili sonuçlara ulaşabilirler
sezo- Profesyonel
-
Mesaj Sayısı : 1980
Nerden : KOCAELİ
İş/Hobiler : ithalat -ihracat (sporcu )
Lakap : sezo
Ruh Hali :
Rep : 1199
Kayıt tarihi : 23/02/08
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz