Motor Tasarımı Hesaplamaları
F3do :: Eğitim :: Tez & Ödev & Ders :: Makina ve Otomotiv
1 sayfadaki 1 sayfası
Motor Tasarımı Hesaplamaları
. Motorun genel hatlarının hesaplanması:
1.1.Termik verim:
ht = 1- S1-k Þ ht = 1-9,5-0,4 ht =0,59 ( k= 1,4 alınmıştır. )
1.2.Ortalama efektif basınç:
hp = 0,65 hm = 0,82 hv = 0,8 ra / r0 = 0,9 Hmix = 3670 kj/m3
Pme = h t* hv*hp*hm*Hmix * ra / r0
Pme = 0,59 * 0,65 * 0,82 * 0,8 * 3670 * 0,9 = 831 kpa
1.3.Toplam silindir hacmi:
Pme = 60 * Pe / ( VH * n * h ) VH = 60 * 37 / ( 831 * 5000 * 0,5 ) VH = 0,00106 m3
1.4.Silindir çapı:
X = 0,8
D3 = VH * 4 / (p * X * z ) D = 0,075 m = 75 mm
L = 120 mm
1.5.Kurs boyu:
X = H / D 0,8 = H / 75 H = 60 mm
1.6.Piston hızı:
cm = 0,06 * 5000 / 30 = 10 m /s
1.7.Ortalama indike basınç:
Pmi = 831 / 0,82 = 1013,4 kpa
1.8.Ortalama indike güç:
Pi = 1013,4 * 0,00106 * 5000 * 0,9 / 60 = 44,75 kw
1.9.Sürtünme gücü:
Pf = Pi – Pe = 44,75 – 37 = 7,75 kw
1.10.Güç ağırlığı:
G = Gp * Pe G = 2,37 kg / kw
1.11.Efektif verim:
he = ht * hp * hm = 0,59 * 0,65 * 0,82 = 0,3
1.12.İndike verim:
hi = ht * hp = 0,59 * 0,65 = 0,38
1.13.Özgül yakıt tüketimi:
be = 3600 / he * Hu = 3600 / (0,3 * 4200) = 0,285 gr / kwh
2.Silindir çapı hesabı
se = 25 N / mm2 alınmıştır.
Yanma basıncı 50 bar alınmış ve milimetre kareye düşen basınç 5 N / mm2 dir.
2.1. Silindir kalınlığı:
tc = D * Pmax / (2 * se ) = 75 * 5 / ( 2 * 20 ) = 9,375 mm
tc = t1 + t2
t1 = 2.5 mm t2 = 6,875 mm alınmıştır.
2.2. Silindir kapağının kalınlığı:
tch = 0.09 * D = 0.09 * 75 = 6.75 mm
2.3. Su ceketi kalınlığı:
tchj = 2.2 + 0.03 * D = 2.2 + 0.03 * 75 = 4.45 mm
2.4. Silindir kapak civataları:
Fb = Fgmax * p * D2 / ( 4 * nb )
Fb = 5 * p * 752 / ( 4 * 4 ) = 5522 N
sab = 120 N / mm2 alınmıştır.
dbr = ( 4 * 5222 / ( p * 120 ) )0.5 = 7.65 mm
db = 1,25 * dbr = 1,25 * 7,65 = 9,58 ~ 10 mm ( M10 )
3.Piston hesaplamaları:
L = 0.8 * 75 = 60 mm
Lc = 0,6 * 75 = 40 mm
tt = 0,06 * 75 = 4,5 mm
tts = 0,08 * 75 = 6 mm
D1 = 75 – 2 * ( 6 + 3 + 0,9 ) = 55,2 mm
tcp = 0,4 * 75 = 30 mm
do = 0,028 * 75 = 18,75 mm
dpd = 0,4 * 75 = 30 mm
Ls = 0,6 * 75 = 41,5 mm
ts = 3 alınacaktır.
Lf = 0,06 * 75 = 4,5 mm
L1 = 0,035 * 75 = 2,5 mm
L2 = 0,035 * 75 = 2,5 mm
Zc = 2 alınacaktır.
Piston yağ deliği sayısı 8 alınacaktır.
Yağ deliği çapı = 0,4 * 3 = 1,2 mm
m4 = 0,8 * D3 * 10-3 = 337,5 gr
4.Segmanların hesaplanması:
Segman sayısı 3 alınacaktır.
Lra = 3 alınacaktır.
ttr = 0,04 * 75 = 3 mm ( yağ segmanı )
ttr = 0,04 * 75 = 3 mm ( kompresyon segmanı )
∆rc = 0,8 ( kompresyon segmanı )
∆rc = 0,9 ( yağ segmanı )
Segman ağız aralığı = 1,125 mm
Yuvadaki aksiyonel boşluk =0,05 mm
5.Piston pimleri:
do= 0,25 * 75 = 18,75 mm
L = 0,85 * 75 = 63,75 mm
c = L/4 c = 16 mm
Piston pimi yüzey basıncı 50 N/mm2 alınmıştır.
a = ( 3/4 ) * 63,75 = 56,25 mm
Çeliğin elastikiyet modülü 2,12 * 105 N/mm2 kabul edilmiştir.
di = 15 mm kabul edilerek ;
Fmax = Pmax * p * D2 / 4 Fmax = 22000 N
Eğilme kontrolü;
¦ = k * a3 * Fmax /( 48 * e * I ) £¦max k = 2/3 kabul edildi.
¦ = (2/3) * ( 562,53 * 22000 ) / ( 48 * 2,12 * 105 * p * ( 214 – 154 ) = 0,036 mm
Ovallik kontrolü;
Ortalama pim yarı çapı r = 9 mm
∆d = ( 1/12 ) * ( Fmax * r3 / (E * IL ) ) £ ∆dmax
∆d = 0,044 > 0,025 ∆d > ∆dmax olduğundan di = 14 mm alınacaktır.
IL = L * ( d0 – di )3 / 12 * 8 = 143 mm4
Eğilme gerilimi;
sb = k * Fmax * 8 * d0 / ( p * ( d04 – di4 ) ) = 282 N / mm2
Ovalleşme ile eğilme gerilimi ;
sb0 = 3 *¦ max * ( d0 + di ) / ( 4 * L * ( do – di )2 ) = 185 N / mm2
sm = ( sb2 + sbo2 - sb * sb0 )0,5 = 248 N / mm2
6.Biyelin hesaplanması:
F04 = 0,337 * 0,03 * ( 1+0,3 ) 523.62 ) = 3600 N
m3 = 337,5 * 1,2 = 405 gr
Fbj = ( 0,337 + 0,405 ) * 0,33 * 523,62 ( 1+0,3 ) = 7933 N
dsi = 18,75 mm
dso = 1,7 * 18,75 = 31,875 mm
ws = 0,37 * 75 = 28 mm ( sabit pimli )
dcj = 0,65 * 75 = 48,75 mm
tcb = 0,045 * 48,75 = 2,25 mm
cb = 0,75 * 75 = 56,75 mm
wb = 0,57 * 48,75 = 28 mm
amin = 0,5 * 31,875 = 15,94 mm
a = 1,3* 15,94 = 20 mm
b = 20 * 0,6 = 12 mm
tc = ts = 4 mm
6.1.Biyel boyunun hesabı:
r = H / 2 = 60 / 2 = 30 mm
r / L = 0,25 = 30 / L = 0,25 = 120 mm
7.Krank mili hesabı:Ana muylu çapı d = 0,68 * D = 0,68 *75 = 51 mm
Kol muylu çapı d =0,59 * D = 0,59 * 75 = 44,25 mm
7.1.Kol muylusundaki eğilme gerilmesi:
tbj = 8 * FG * a / p * d = 8 * 2209 * 55 / p * 45 = 68752 N / mm2
7.2.Krank kolundaki eğilme gerilmesi:
tbw = 1,5 * FG * ( Jx + Wx ) / Wy * Wx2
Wx = 0,32 * 75 = 24mm
Wy = 0,72 * 75 = 54 mm
Jcx = 0,4 * 75 = 30 mm
Jmx = 0,4 * 75 = 30 mm
tbw = 1,5 * 2209 ( 22,5 + 21 ) / 54 * 212 = 60,53 N / mm2
8.Supap ölçülerim belirlenmesi:
g = 45 °
d = 0,4 * 75 = 30 mm
di ~ do için hmax = 30/5 = 6mm
cgm = cm * ( ( D2 ) / 4 * do * hmax * Cosg
cgm = ( 10 * 0,0752 ) / ( 4 * 0,03 * 0,006 * cos45 ) = 110,48 m / s
Av = p * do * h * Cosg
Av = p * 30 * 6 * Cos45 = 400 mm2
dst = 0,25 * 30 = 7,5 mm
9.Kam ölçülerinin belirlenmesi:
Kabuller;
af1 = 10 ° hvc = 0,2 mm a2max = -1000 m / s2 r = 15 mm
Motor bilgileri;
Em.A.A = 15 ° Em.K.G = 65 ° Ek.A.A = 20o Ek.K.G = 60 o hmax = 6 mm rr = 1 n = 5000 1/min
9.1.Kam açısı:
a = ( q / x ) + a1
a = ( 260 / 4 ) + 10 = 75 °
9.2.Maxsimum itici kalkma yüksekliği:
hf = rr * ( hmax + hvc )
hf = 1 * ( 6 + 0,2 ) = 6,02 mm
9.3. b2 orta nokta mesafesi:
a2 = - wc2 * b2 * Cosa2
b2 = 1000 / 2622 = 14,6 mm
9.4.r2 yarı çapı:
r2 = r + hf - b2
r2 = 15 + 6,2 –14,6 = 6,6 mm
9.5.b1 orta nokta mesafesi:
b1 = ( ( b22 – ( r – r2 )2 ) / 2 * ( r – r2 – b2Cosa )
b1 = ( 14,62 – 8,42 ) / 2 * ( 8,4 –14,6Cos75 ) = 15,5 mm
9.6.r1 yarı çapı:
r1 = b1 + r
r1 = 15,5 +15 = 30,5 mm
9.7. a1 max açısı:
Sin a1 max = ( 14,6Sin75 ) / ( 15,5 + 15 – 6,6 ) = 0,59
a1 max = 36 °
9.8. a2 max açısı:
a2 max = a - a1 max
a2 max = 75 – 36 = 39°
9.9.Kontrol:
sf1 = 0,232 mm > hvc = 0,2 mm olduğundan uygundur.
c1 = 0,706 m / s < 0,8 m / s olduğundan uygundur.
10.Supap yaylarının ölçülerinin hesaplamaları:
hf = 6 mm Fmax : 600 N Fmin : 300 N Ds = 35 mm
Supapların ivmelenme sırasındaki kalkma miktarı : 4 mm
Maksimum yavaşlama ivme kuvveti : 500 N
Motor yavaşlama ivme kuvveti : 300 N
10.1.Tel çapı:
dw = ( ( 8 * Fmax * Ds ) / ( p *t ) )1/3 t = 500 N / mm2 kabul edilmiştir.
dw = ( ( 8 * 600 * 35 ) / (p * 500 ) )1/3 = 5 mm
10.2.Maksimum burulma gerilmesi:
k = 1,18
tmax = ( k* 8 * Fmax * Ds ) / (p * dw3 )
tmax = ( 1,18* 8 * 600 * 35 ) / (p * 53 ) = 505 N / mm2
10.3.Minumum burulma gerilmesi:
tmin = ( tmax * Fmin ) / Fmax
tmin = ( 505* 300 ) / 600 = 252,5 N / mm2
10.4.Sarım sayısı:
i = ( ¦max * G * dw4 ) / ( 8 * Ds3 * Fmax )
¦max = ( hmax *Fmax ) / ( Fmax – Fmin )
¦max = ( 6 *600 ) / ( 600 - 300 ) = 12 mm
i = ( 12 * 83000 * 54 ) / ( 8 * 353 * 600 ) = 3
10.5.Yayın titreşim frekansı:
ns = ( 2,17 * 107* dw ) / ( i * Ds2 )
ns = ( 2,17 * 107* 5 ) / ( 3 * 352 ) = 29600 1/min
11.Yardımcı sistemler:
11.1.Yakıt sistemleri:
Qe = Pe Þ Q = 37 kj / s
Yakıtın debisi;
mf = Q / Hu mf = 37 / 42000 = 0,0088 kg / s
Havanın debisi;
V = (( p * D2 ) / 4 ) H * n * f * z
V = (( p * (0,075)2 ) 0,06 * 5000 * 0,5 * 4 =0,044 m3 / s
Venturi boğazının çapı:
dv = D * ((H * n * f * z) / cv )0,5
dv =0,075 * (( 0,06 * 5000 * 0,5 * 4 ) / 120)0,5 = 0,16m
Havanın debisi:
cv =120 m / sn , Cv = 0,8 m / sn , ra =1,1 kg / m3 kabul edildi.
ma = Cv * Av * cv * ra
ma = (0,8 * p * 0,162 * 120 * 1,1) / 4 =2,12 kg m / s
mf = Cmj * Amj * cmj * pf
0,0088 = (0,85 * p * 0,0053 * 0,162 * cmj * 740 ) / 4
Ortalama yakıt hızı:
cmj =24,7 m /s
11.2.Soğutma sistemleri:
Qw = ( 0,28 * be * Hu * Pe ) / ( 3,6 * 106 )
Qw = ( 0,28 * 0,285 * 42000 * 37 ) / (3,6 * 106 ) = 0,034 kj
11.3.Yağlama sistemleri:
Yağ tarafından uzaklaştırılan ısı;
Oo = ( 0,015 ......... 0,030 ) Oo
Oo = 0,020 * 37 =0,74 kj / s
Yağ debisi;
Vo = Oo / (r0 * C0 * ∆T0 )
Vo = 0,74 / ( 900 * 2,094 * 10 ) =0,000039 m3 / s
V0s = 2 * V0 V0s = 2 * 0,000039 = 0,000078 m3 / s
Tasarım debisi ;
Sevk verimi h0d = 0,6 kabul edilmiştir.
Vod = V0s / h0d
Vod = 0,000078 / 0,6 =0,00013 m3 /s
Pomax = 4 bar , hmp = 0,6 kabul edildi.
Pop = ( Vod * Pomax * 10-3 ) / hmp
Pop = ( 0,00013 * 0,4 * 10-3 ) / 0,6 =8,6 kw
1.1.Termik verim:
ht = 1- S1-k Þ ht = 1-9,5-0,4 ht =0,59 ( k= 1,4 alınmıştır. )
1.2.Ortalama efektif basınç:
hp = 0,65 hm = 0,82 hv = 0,8 ra / r0 = 0,9 Hmix = 3670 kj/m3
Pme = h t* hv*hp*hm*Hmix * ra / r0
Pme = 0,59 * 0,65 * 0,82 * 0,8 * 3670 * 0,9 = 831 kpa
1.3.Toplam silindir hacmi:
Pme = 60 * Pe / ( VH * n * h ) VH = 60 * 37 / ( 831 * 5000 * 0,5 ) VH = 0,00106 m3
1.4.Silindir çapı:
X = 0,8
D3 = VH * 4 / (p * X * z ) D = 0,075 m = 75 mm
L = 120 mm
1.5.Kurs boyu:
X = H / D 0,8 = H / 75 H = 60 mm
1.6.Piston hızı:
cm = 0,06 * 5000 / 30 = 10 m /s
1.7.Ortalama indike basınç:
Pmi = 831 / 0,82 = 1013,4 kpa
1.8.Ortalama indike güç:
Pi = 1013,4 * 0,00106 * 5000 * 0,9 / 60 = 44,75 kw
1.9.Sürtünme gücü:
Pf = Pi – Pe = 44,75 – 37 = 7,75 kw
1.10.Güç ağırlığı:
G = Gp * Pe G = 2,37 kg / kw
1.11.Efektif verim:
he = ht * hp * hm = 0,59 * 0,65 * 0,82 = 0,3
1.12.İndike verim:
hi = ht * hp = 0,59 * 0,65 = 0,38
1.13.Özgül yakıt tüketimi:
be = 3600 / he * Hu = 3600 / (0,3 * 4200) = 0,285 gr / kwh
2.Silindir çapı hesabı
se = 25 N / mm2 alınmıştır.
Yanma basıncı 50 bar alınmış ve milimetre kareye düşen basınç 5 N / mm2 dir.
2.1. Silindir kalınlığı:
tc = D * Pmax / (2 * se ) = 75 * 5 / ( 2 * 20 ) = 9,375 mm
tc = t1 + t2
t1 = 2.5 mm t2 = 6,875 mm alınmıştır.
2.2. Silindir kapağının kalınlığı:
tch = 0.09 * D = 0.09 * 75 = 6.75 mm
2.3. Su ceketi kalınlığı:
tchj = 2.2 + 0.03 * D = 2.2 + 0.03 * 75 = 4.45 mm
2.4. Silindir kapak civataları:
Fb = Fgmax * p * D2 / ( 4 * nb )
Fb = 5 * p * 752 / ( 4 * 4 ) = 5522 N
sab = 120 N / mm2 alınmıştır.
dbr = ( 4 * 5222 / ( p * 120 ) )0.5 = 7.65 mm
db = 1,25 * dbr = 1,25 * 7,65 = 9,58 ~ 10 mm ( M10 )
3.Piston hesaplamaları:
L = 0.8 * 75 = 60 mm
Lc = 0,6 * 75 = 40 mm
tt = 0,06 * 75 = 4,5 mm
tts = 0,08 * 75 = 6 mm
D1 = 75 – 2 * ( 6 + 3 + 0,9 ) = 55,2 mm
tcp = 0,4 * 75 = 30 mm
do = 0,028 * 75 = 18,75 mm
dpd = 0,4 * 75 = 30 mm
Ls = 0,6 * 75 = 41,5 mm
ts = 3 alınacaktır.
Lf = 0,06 * 75 = 4,5 mm
L1 = 0,035 * 75 = 2,5 mm
L2 = 0,035 * 75 = 2,5 mm
Zc = 2 alınacaktır.
Piston yağ deliği sayısı 8 alınacaktır.
Yağ deliği çapı = 0,4 * 3 = 1,2 mm
m4 = 0,8 * D3 * 10-3 = 337,5 gr
4.Segmanların hesaplanması:
Segman sayısı 3 alınacaktır.
Lra = 3 alınacaktır.
ttr = 0,04 * 75 = 3 mm ( yağ segmanı )
ttr = 0,04 * 75 = 3 mm ( kompresyon segmanı )
∆rc = 0,8 ( kompresyon segmanı )
∆rc = 0,9 ( yağ segmanı )
Segman ağız aralığı = 1,125 mm
Yuvadaki aksiyonel boşluk =0,05 mm
5.Piston pimleri:
do= 0,25 * 75 = 18,75 mm
L = 0,85 * 75 = 63,75 mm
c = L/4 c = 16 mm
Piston pimi yüzey basıncı 50 N/mm2 alınmıştır.
a = ( 3/4 ) * 63,75 = 56,25 mm
Çeliğin elastikiyet modülü 2,12 * 105 N/mm2 kabul edilmiştir.
di = 15 mm kabul edilerek ;
Fmax = Pmax * p * D2 / 4 Fmax = 22000 N
Eğilme kontrolü;
¦ = k * a3 * Fmax /( 48 * e * I ) £¦max k = 2/3 kabul edildi.
¦ = (2/3) * ( 562,53 * 22000 ) / ( 48 * 2,12 * 105 * p * ( 214 – 154 ) = 0,036 mm
Ovallik kontrolü;
Ortalama pim yarı çapı r = 9 mm
∆d = ( 1/12 ) * ( Fmax * r3 / (E * IL ) ) £ ∆dmax
∆d = 0,044 > 0,025 ∆d > ∆dmax olduğundan di = 14 mm alınacaktır.
IL = L * ( d0 – di )3 / 12 * 8 = 143 mm4
Eğilme gerilimi;
sb = k * Fmax * 8 * d0 / ( p * ( d04 – di4 ) ) = 282 N / mm2
Ovalleşme ile eğilme gerilimi ;
sb0 = 3 *¦ max * ( d0 + di ) / ( 4 * L * ( do – di )2 ) = 185 N / mm2
sm = ( sb2 + sbo2 - sb * sb0 )0,5 = 248 N / mm2
6.Biyelin hesaplanması:
F04 = 0,337 * 0,03 * ( 1+0,3 ) 523.62 ) = 3600 N
m3 = 337,5 * 1,2 = 405 gr
Fbj = ( 0,337 + 0,405 ) * 0,33 * 523,62 ( 1+0,3 ) = 7933 N
dsi = 18,75 mm
dso = 1,7 * 18,75 = 31,875 mm
ws = 0,37 * 75 = 28 mm ( sabit pimli )
dcj = 0,65 * 75 = 48,75 mm
tcb = 0,045 * 48,75 = 2,25 mm
cb = 0,75 * 75 = 56,75 mm
wb = 0,57 * 48,75 = 28 mm
amin = 0,5 * 31,875 = 15,94 mm
a = 1,3* 15,94 = 20 mm
b = 20 * 0,6 = 12 mm
tc = ts = 4 mm
6.1.Biyel boyunun hesabı:
r = H / 2 = 60 / 2 = 30 mm
r / L = 0,25 = 30 / L = 0,25 = 120 mm
7.Krank mili hesabı:Ana muylu çapı d = 0,68 * D = 0,68 *75 = 51 mm
Kol muylu çapı d =0,59 * D = 0,59 * 75 = 44,25 mm
7.1.Kol muylusundaki eğilme gerilmesi:
tbj = 8 * FG * a / p * d = 8 * 2209 * 55 / p * 45 = 68752 N / mm2
7.2.Krank kolundaki eğilme gerilmesi:
tbw = 1,5 * FG * ( Jx + Wx ) / Wy * Wx2
Wx = 0,32 * 75 = 24mm
Wy = 0,72 * 75 = 54 mm
Jcx = 0,4 * 75 = 30 mm
Jmx = 0,4 * 75 = 30 mm
tbw = 1,5 * 2209 ( 22,5 + 21 ) / 54 * 212 = 60,53 N / mm2
8.Supap ölçülerim belirlenmesi:
g = 45 °
d = 0,4 * 75 = 30 mm
di ~ do için hmax = 30/5 = 6mm
cgm = cm * ( ( D2 ) / 4 * do * hmax * Cosg
cgm = ( 10 * 0,0752 ) / ( 4 * 0,03 * 0,006 * cos45 ) = 110,48 m / s
Av = p * do * h * Cosg
Av = p * 30 * 6 * Cos45 = 400 mm2
dst = 0,25 * 30 = 7,5 mm
9.Kam ölçülerinin belirlenmesi:
Kabuller;
af1 = 10 ° hvc = 0,2 mm a2max = -1000 m / s2 r = 15 mm
Motor bilgileri;
Em.A.A = 15 ° Em.K.G = 65 ° Ek.A.A = 20o Ek.K.G = 60 o hmax = 6 mm rr = 1 n = 5000 1/min
9.1.Kam açısı:
a = ( q / x ) + a1
a = ( 260 / 4 ) + 10 = 75 °
9.2.Maxsimum itici kalkma yüksekliği:
hf = rr * ( hmax + hvc )
hf = 1 * ( 6 + 0,2 ) = 6,02 mm
9.3. b2 orta nokta mesafesi:
a2 = - wc2 * b2 * Cosa2
b2 = 1000 / 2622 = 14,6 mm
9.4.r2 yarı çapı:
r2 = r + hf - b2
r2 = 15 + 6,2 –14,6 = 6,6 mm
9.5.b1 orta nokta mesafesi:
b1 = ( ( b22 – ( r – r2 )2 ) / 2 * ( r – r2 – b2Cosa )
b1 = ( 14,62 – 8,42 ) / 2 * ( 8,4 –14,6Cos75 ) = 15,5 mm
9.6.r1 yarı çapı:
r1 = b1 + r
r1 = 15,5 +15 = 30,5 mm
9.7. a1 max açısı:
Sin a1 max = ( 14,6Sin75 ) / ( 15,5 + 15 – 6,6 ) = 0,59
a1 max = 36 °
9.8. a2 max açısı:
a2 max = a - a1 max
a2 max = 75 – 36 = 39°
9.9.Kontrol:
sf1 = 0,232 mm > hvc = 0,2 mm olduğundan uygundur.
c1 = 0,706 m / s < 0,8 m / s olduğundan uygundur.
10.Supap yaylarının ölçülerinin hesaplamaları:
hf = 6 mm Fmax : 600 N Fmin : 300 N Ds = 35 mm
Supapların ivmelenme sırasındaki kalkma miktarı : 4 mm
Maksimum yavaşlama ivme kuvveti : 500 N
Motor yavaşlama ivme kuvveti : 300 N
10.1.Tel çapı:
dw = ( ( 8 * Fmax * Ds ) / ( p *t ) )1/3 t = 500 N / mm2 kabul edilmiştir.
dw = ( ( 8 * 600 * 35 ) / (p * 500 ) )1/3 = 5 mm
10.2.Maksimum burulma gerilmesi:
k = 1,18
tmax = ( k* 8 * Fmax * Ds ) / (p * dw3 )
tmax = ( 1,18* 8 * 600 * 35 ) / (p * 53 ) = 505 N / mm2
10.3.Minumum burulma gerilmesi:
tmin = ( tmax * Fmin ) / Fmax
tmin = ( 505* 300 ) / 600 = 252,5 N / mm2
10.4.Sarım sayısı:
i = ( ¦max * G * dw4 ) / ( 8 * Ds3 * Fmax )
¦max = ( hmax *Fmax ) / ( Fmax – Fmin )
¦max = ( 6 *600 ) / ( 600 - 300 ) = 12 mm
i = ( 12 * 83000 * 54 ) / ( 8 * 353 * 600 ) = 3
10.5.Yayın titreşim frekansı:
ns = ( 2,17 * 107* dw ) / ( i * Ds2 )
ns = ( 2,17 * 107* 5 ) / ( 3 * 352 ) = 29600 1/min
11.Yardımcı sistemler:
11.1.Yakıt sistemleri:
Qe = Pe Þ Q = 37 kj / s
Yakıtın debisi;
mf = Q / Hu mf = 37 / 42000 = 0,0088 kg / s
Havanın debisi;
V = (( p * D2 ) / 4 ) H * n * f * z
V = (( p * (0,075)2 ) 0,06 * 5000 * 0,5 * 4 =0,044 m3 / s
Venturi boğazının çapı:
dv = D * ((H * n * f * z) / cv )0,5
dv =0,075 * (( 0,06 * 5000 * 0,5 * 4 ) / 120)0,5 = 0,16m
Havanın debisi:
cv =120 m / sn , Cv = 0,8 m / sn , ra =1,1 kg / m3 kabul edildi.
ma = Cv * Av * cv * ra
ma = (0,8 * p * 0,162 * 120 * 1,1) / 4 =2,12 kg m / s
mf = Cmj * Amj * cmj * pf
0,0088 = (0,85 * p * 0,0053 * 0,162 * cmj * 740 ) / 4
Ortalama yakıt hızı:
cmj =24,7 m /s
11.2.Soğutma sistemleri:
Qw = ( 0,28 * be * Hu * Pe ) / ( 3,6 * 106 )
Qw = ( 0,28 * 0,285 * 42000 * 37 ) / (3,6 * 106 ) = 0,034 kj
11.3.Yağlama sistemleri:
Yağ tarafından uzaklaştırılan ısı;
Oo = ( 0,015 ......... 0,030 ) Oo
Oo = 0,020 * 37 =0,74 kj / s
Yağ debisi;
Vo = Oo / (r0 * C0 * ∆T0 )
Vo = 0,74 / ( 900 * 2,094 * 10 ) =0,000039 m3 / s
V0s = 2 * V0 V0s = 2 * 0,000039 = 0,000078 m3 / s
Tasarım debisi ;
Sevk verimi h0d = 0,6 kabul edilmiştir.
Vod = V0s / h0d
Vod = 0,000078 / 0,6 =0,00013 m3 /s
Pomax = 4 bar , hmp = 0,6 kabul edildi.
Pop = ( Vod * Pomax * 10-3 ) / hmp
Pop = ( 0,00013 * 0,4 * 10-3 ) / 0,6 =8,6 kw
F3do :: Eğitim :: Tez & Ödev & Ders :: Makina ve Otomotiv
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz